Tuesday, March 17, 2009

Finishing things, season 2, version 5


Mønster: Cable Rib Socks, Erica Alexander
Garn: 130 g Hacho, 100 Merino Hand dyed
Pinner: 5 stk Harmony woods str 2,75
Final Verdict: Ble umiddelbart tatt i bruk av junior.
Jeg har brukt mye tynnere pinner enn anbefalt for å få tett og fast og mer slitesterk tekstil.
Likevel er helene forsterket på innsiden i tillegg til en strikket forsterket hel, (sokkene skal tross alt brukes av en mann). Ekstraforsterkningen har jeg gjort sånn:


Vreng sokken. Det skal da ikke SYNES.


Finn fram stoppetråd i passende farge. Jeg har brukt den mest synlige til tross for at jeg er meg, for at dere skal kunne se hva jeg har gjort.


Finn fram en stoppesopp, fordi det er morsomt. Det gjør det litt enklere å sy også.
Tre i dobbelt tråd for tykt garn, enkel tråd for tynt garn. Det går an å bruke forsterket sokkegarn også, men da blir helen tykk.


Sy fram og tilbake under annenhver vrangmaskerille, langs hele helen. Jeg forsterker helen på undersiden av foten også.


Og vips, en usynlig forsterket hel og sokken varer to dager mer enn forventet.

6 comments:

Anonymous said...

Stilig! Likte den måten å forsterke på.Må innrømme at jeg slettes ikke veit åssen man strikker inn en forsterkning,men nå kan jeg jo dette ;O)Ønsker deg en god helg - jeg skal puste,sove og strikke! (kanskje skal jeg spise litt også...veit ikke ;O) ).

Ugla said...

Takk for fin forklaring. Får man kjøpt stoppesopper lengre? Eller bør jeg stjele bestemor sin? Ha ei fin helg :-)

Mmmarianne said...

God påske :-)

Pen og lur sokk!

Monstermønster said...

Takk for forklaring, den var enkel og grei nok til å faktisk gjennomføres.

God påske!

Felisi said...

Smart!
Kjekt med sokker somm varer to dager lenger enn forventet ;o)

Jaså, du snakker med fremmede damer på t-banen...selv om de sitter og hekler og vil være i fred ;o)
Så artig da, du fortalte vel at du kjenner meg? *fnis*

Petronella said...

så lurt - Takk for godt tips :-)